Menü Bezárás

ÁLLATBARÁT ISKOLA

Intézményünk évek óta nagy hangsúlyt fektet a környezettudatosságra, környezetvédelemre, melynek eredményeként az „ÖRÖKÖS ÖKOISKOLA” cím tulajdonosai vagyunk a 2022. évtől.

A különböző külső, ill. belső helyszínekre szervezett programok, az intézményen belül kiválóan működő állatasszisztált foglalkozások egyértelművé tették, hogy a nálunk tanuló gyermekek szívesen találkoznak és foglalkoznak különféle állatfajtákkal, érdeklődéssel és szeretettel viszonyulnak hozzájuk. Tanulóink további szemléletformálását célozva a 2022/2023-es tanévben csatlakoztunk az Állatbarát Iskolaprogramhoz, sikeres pályázatunk révén 2023-ban megkaptuk az „ÁLLATBARÁT ISKOLA” címet. A korábbi tevékenységeinkhez kapcsolódó ismereteket, tudásanyagot, a felépített kapcsolatrendszert szándékaink szerint tovább bővítenénk és szeretnénk továbbadni tanulóink felé. Az idei tanévben is sikeres lett a pályázatunk, így újabb egy évre megilleti intézményünket az állatbarát iskola megnevezés. A pályázathoz csatlakozva intézményegységeink aktívan részt vállaltak a változatos programok, események megvalósításában pl.:

Az Állatvédelmi Témahét (2023. október 2-15.) eseményeihez több ponton is csatlakoztunk:

  • Részt vettünk az Állatvédelmi Titkos Projekt Kihíváson, ahol élőképeket formáltunk meg.
  • Foglalkozásokat tartottunk az állatvédelem és felelős állattartás témakörben.
  • A külső programlehetőségek közül választott „Rendőrség állatvédelmi bűnmegelőzési programja” a Baranya Vármegyei Rendőr-főkapitányság segítségével valósult meg, tanulóink lelkes közreműködésével.

Állatbarát Iskolaprogramunkhoz is kapcsolódóan a Tanak alsós tanulói szebbnél-szebb rajzokat, plakátokat készítettek az év emlőséről (2023-ban a vakond) majd az év madaráról (2024-ben a kerecsensólyom). (A gyerekek azon kívül, hogy nagy örömmel készítették a plakátokat, bővebb ismereteket is szerezhettek ezekről az állatokról.)

A Készségfejlesztő Iskola tanulói is sok programban vettek részt. Belső szervezésben játékos formában bővítették ismereteiket. Külső helyszíneken is rengeteg információval gazdagodtak, pl.: ellátogattak a Pintér Kertbe, egy állatpatikába, állatfelszerelés boltban is jártak. Beszélgettek a saját házi kedvencek gondozásáról, a felelős állattartásról. Kirándultak a Bükkösdi Ökoparkba, Középrigócon megismerkedtek az erdei állatok életével. Autista tanulóink a Misina állatmenhelyen élő állatok számára adományokat gyűjtöttek (eleséget, takarókat, állatfekhelyeket).

A tanév során tanulóink kirándulásaik alkalmával a természetben is megfigyelhetik az adott területen élő állatokat, növényeket; megtanulják, hogyan illik ott viselkedni és mit tehetnek saját maguk a természeti értékek megóvása érdekében. Állatkerti látogatásaink jó lehetőséget teremtenek a vadon élő és egzotikus állatok megismerésére, élményszerűbbé teszik a tanult ismeretek felelevenítését, elmélyítését.

Intézményünk rendelkezik egy madárbarát kerttel is, ahol a kialakított tanösvényen ismerkedhetnek meg a tanulók a hazánkban élő madarakkal, játékos feladatokkal ellenőrizhetik tudásukat. Kültéri játékaink a vadon élő állatokhoz kapcsolódóan segítik a gyermekek felkészülését az adott témakörben.

Az iskola virágos- és haszonkertjében diákjaink megismerkedhetnek a hasznos rovarokkal, a talajjavításban fontos állatokkal is. Megtanulják, hogyan lehet vegyszermentesen, az állatok veszélyeztetése nélkül növényeket termeszteni.

Az állatvédelem, a felelős állattartás témája megjelenik a nevelési-tanítási folyamatokban is pl.: a környezetismeret, a természettudomány órák kapcsolódó tartalmainál, az állatasszisztált foglalkozások, osztályfőnöki órák keretein belül, vagy épp egy állatokról szóló mese, vers feldolgozása során is…

Természetesen mindezek megvalósítása kizárólag intézményegységeink szoros együttműködésével jöhetett létre. Köszönet illeti állatbarát csapatunk összekötő tagjainak munkáját, akik segítették, koordinálták a közös cél elérését, valamint minden kollégát, osztályt és szülőt, aki támogatott bennünket!